Inżynieria środków transportu
Studia stacjonarne (dzienne) pierwszego stopnia
- 3,5-letnie (7 semestrów) studia pierwszego stopnia kończące się nadaniem tytułu zawodowego inżyniera
zakres:
- eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
- logistyka i spedycja
- transport samochodowy
Wybrane przedmioty, które obejmuje program studiów:
bezpieczeństwo transportu samochodowego, diagnostyka pojazdów samochodowych, działalność gospodarcza i zarządzanie finansami przedsiębiorstwa transportowego, inteligentna infrastruktura transportu drogowego, logistyka międzynarodowa, materiały kompozytowe w transporcie, metodyka pracy rzeczoznawcy samochodowego, napędy hydrauliczne i pneumatyczne w środkach transportu, ochrona środowiska w transporcie, paliwa konwencjonalne i alternatywne w transporcie, pojazdy autonomiczne, pojazdy elektryczne i hybrydowe, prawo transportowe, przewozy specjalistyczne w transporcie drogowym, spedycja, sterowanie i zarządzanie w systemach transportu, systemy teleinformatyczne w transporcie, technologia przewozów drogowych, ubezpieczenia komunikacyjne w transporcie, wycena pojazdów samochodowych i kosztorysowanie napraw.
Kompetencje absolwenta a perspektywy zatrudnienia po studiach pierwszego stopnia
Absolwenci posiadają niezbędną wiedzę z zakresu inżynierii środków transportu drogowego, analizy systemów transportowych, ekonomiki transportu, prawa transportowego oraz organizacji i zarządzania przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych oraz a także zaplecza motoryzacji. Kształcenie ukierunkowane jest głównie na transport samochodowy, który w naszym kraju ma ponad 85 procentowy udział w transporcie towarów (tonażu). Szczególny nacisk położony jest na wiedzę i umiejętności z zakresu budowy samochodów i silników spalinowych, a także ich eksploatacji i diagnostyki. Zgodnie z istniejącymi trendami absolwenci posiadają wiedzę z zakresu bezpieczeństwa transportu, inteligentnych systemów transportowych i inżynierii ruchu drogowego oraz napędów alternatywnych i pojazdów autonomicznych. Są przygotowani do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu logistyki i spedycji, mają przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwach transportowych, logistycznych, spedycyjnych oraz serwisach diagnostyczno-obsługowych i naprawczych samochodów.
Studia stacjonarne (dzienne) drugiego stopnia
- 1,5-roczne (3 semestry) studia drugiego stopnia kończące się nadaniem tytułu zawodowego magistra inżyniera
zakres:
- eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
- logistyka i spedycja
- transport samochodowy
zdobycie wysokich kompetencji zawodowych, cenionych u pracodawców.
Wybrane przedmioty, które obejmuje program studiów:
bezpieczeństwo transportu samochodowego, diagnostyka pojazdów samochodowych, działalność gospodarcza i zarządzanie finansami przedsiębiorstwa transportowego, inteligentna infrastruktura transportu drogowego, logistyka międzynarodowa, materiały kompozytowe w transporcie, metodyka pracy rzeczoznawcy samochodowego, napędy hydrauliczne i pneumatyczne w środkach transportu, ochrona środowiska w transporcie, paliwa konwencjonalne i alternatywne w transporcie, pojazdy autonomiczne, pojazdy elektryczne i hybrydowe, prawo transportowe, przewozy specjalistyczne w transporcie drogowym, spedycja, sterowanie i zarządzanie w systemach transportu, systemy teleinformatyczne w transporcie, technologia przewozów drogowych, ubezpieczenia komunikacyjne w transporcie, wycena pojazdów samochodowych i kosztorysowanie napraw.
Kompetencje absolwenta a perspektywy zatrudnienia po studiach drugiego stopnia
Absolwenci posiadają zaawansowaną wiedzę i umiejętności do twórczego rozwiązywania zadań w zakresie organizacji i zarządzania procesami i przedsiębiorstwami transportowymi, logistycznymi i spedycyjnymi. Znają wymagania formalnoprawne i techniczne niezbędne dla utworzenia małej firmy transportowej i potrafią taką firmą zarządzać. Podejmując pracę w dużych i średnich firmach, są przygotowani do wdrażania postępu technicznego w tych firmach, poprzez zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych i systemów teleinformatycznych do zarządzania firmą i flotą pojazdów oraz dzięki znajomości nowoczesnej aparatury diagnostycznej i obsługowo-naprawczej dla pojazdów samochodowych. Potrafią wykorzystać metody i modele matematyczne do modelowania i optymalizacji zagadnień związanych z planowaniem, projektowaniem oraz eksploatacją systemu transportowego. Potrafią, przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z analizą efektywności ekonomicznej działania systemu logistycznego, integrować wiedzę z dziedziny logistyki, ekonomiki transportu, zarządzania przedsiębiorstwem, eksploatacji środków transportu.
W programie studiów drugiego stopnia dla zakresu eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym, w planie studiów uwzględniono odpowiednią tematykę zajęć, by studenci mogli się ubiegać o zwolnienie z egzaminu państwowego na Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego (zgodny z wymaganiami UE), wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego. Jest on wymagany dla osób zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi w zakresie transportu osób lub rzeczy przez ustawodawstwo Unii Europejskiej.
Studia niestacjonarne (zaoczne) pierwszego stopnia
- 4-letnie (8 semestrów) studia pierwszego stopnia kończące się nadaniem tytułu zawodowego inżyniera
zakres:
- eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
- logistyka i spedycja
- transport samochodowy
Kompetencje absolwenta a perspektywy zatrudnienia po studiach pierwszego stopnia
Absolwenci posiadają niezbędną wiedzę z zakresu inżynierii środków transportu drogowego, analizy systemów transportowych, ekonomiki transportu, prawa transportowego oraz organizacji i zarządzania przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych oraz a także zaplecza motoryzacji. Kształcenie ukierunkowane jest głównie na transport samochodowy, który w naszym kraju ma ponad 85 procentowy udział w transporcie towarów (tonażu). Szczególny nacisk położony jest na wiedzę i umiejętności z zakresu budowy samochodów i silników spalinowych, a także ich eksploatacji i diagnostyki. Zgodnie z istniejącymi trendami absolwenci posiadają wiedzę z zakresu bezpieczeństwa transportu, inteligentnych systemów transportowych i inżynierii ruchu drogowego oraz napędów alternatywnych i pojazdów autonomicznych. Są przygotowani do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu logistyki i spedycji, mają przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwach transportowych, logistycznych, spedycyjnych oraz serwisach diagnostyczno-obsługowych i naprawczych samochodów.
Studia niestacjonarne (zaoczne) drugiego stopnia
- 1,5-roczne (3 semestry) studia drugiego stopnia kończące się nadaniem tytułu zawodowego magistra inżyniera
zakres:
- eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
- logistyka i spedycja
- transport samochodowy
Kompetencje absolwenta a perspektywy zatrudnienia po studiach drugiego stopnia
Absolwenci posiadają zaawansowaną wiedzę i umiejętności do twórczego rozwiązywania zadań w zakresie organizacji i zarządzania procesami i przedsiębiorstwami transportowymi, logistycznymi i spedycyjnymi. Znają wymagania formalnoprawne i techniczne niezbędne dla utworzenia małej firmy transportowej i potrafią taką firmą zarządzać. Podejmując pracę w dużych i średnich firmach, są przygotowani do wdrażania postępu technicznego w tych firmach, poprzez zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych i systemów teleinformatycznych do zarządzania firmą i flotą pojazdów oraz dzięki znajomości nowoczesnej aparatury diagnostycznej i obsługowo-naprawczej dla pojazdów samochodowych. Potrafią wykorzystać metody i modele matematyczne do modelowania i optymalizacji zagadnień związanych z planowaniem, projektowaniem oraz eksploatacją systemu transportowego. Potrafią, przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z analizą efektywności ekonomicznej działania systemu logistycznego, integrować wiedzę z dziedziny logistyki, ekonomiki transportu, zarządzania przedsiębiorstwem, eksploatacji środków transportu.
W programie studiów drugiego stopnia dla zakresu eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym, w planie studiów uwzględniono odpowiednią tematykę zajęć, by studenci mogli się ubiegać o zwolnienie z egzaminu państwowego na Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego (zgodny z wymaganiami UE), wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego. Jest on wymagany dla osób zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi w zakresie transportu osób lub rzeczy przez ustawodawstwo Unii Europejskiej.